10 hónap alatt a programozás alapjaitól a Microsoft Imagine Cup Akadémiáig

2015. 12. 30.

IMG_5939 (1)

„Írótáblet tanulást segítő eszköz gyerektől gyerekeknek

– avagy egy ötlettől a megvalósításig”

szakmai összefoglaló

 

Skool „Írótáblet tanulást segítő eszköz gyerektől gyerekeknek – avagy egy ötlettől a megvalósításig” című pályázatuk az oktatásért felelős miniszter döntése alapján NTP-EFP-14-0106 pályázatán vissza nem térítendő támogatásban részesül.

 

A Technológiai Oktatásért Alapítvány missziója, hogy újszerű oktatási formákban 10-16 éves gyermekeket inspiráljon és oktasson a technológia területén. Műhelyprogramok és technológiára fókuszáló nyári táborok szervezésén keresztül arra törekszünk, hogy ösztönözzük a fiatalokat, hogy a technológia területén válasszanak majd a későbbiekben a továbbtanulási-, és a munkalehetőségek közül. A gyakorlatias, gyermekközpontú programjaink segítik a diákokat abban, hogy ők is aktív szereplőivé váljanak a technológiai innovációnak, és képesek legyenek arra, hogy saját jövőjüket alakítsák, formálják és sikereket érjenek el ezen a területen.

Alapítványunk az NPT átfogó céljaihoz kapcsolódóan jelen projektjével bekapcsolódott a tehetségsegítés és a tehetséggondozás hazai munkájába.

Tehetséggondozó programunk célja, hogy előmozdítsa a technológiával kapcsolatos tevékenységet a gyermekek körében, s fejlessze digitális kompetenciájukat. A szervezetünk egyéni tehetséggondozó munkája során eddig elért legnagyobb sikere a Robogirls csapata, mely a Skool pártfogásával 2014 őszén a FIRST LEGO európai robotverseny hazai selejtezőjén a zsűri különdíját nyerte el.

A csapat egy része (3 lány), kiegészülve egy fiúval folytatta robotikával kapcsolatos tanulmányait és saját fejlesztését. Szervezetünk fontosnak tartja, hogy a tehetségeket és a technológiai pálya iránt elkötelezetteket felkészítse olyan, speciális szakmai tudást igénylő, világszínvonalú versenyeken való részvételre, mint például a Microsoft Imagine Cup Academy-je és Cup-ja, s ehhez megfelelő tudást (pl. programozás, termékfejlesztés, soft-skill-ek, termék pszichológia) biztosított számukra egyéni fejlesztő programja során, amelyet iskolai keretek között nem vagy csak nehezen tudnának megszerezni.

 

Az Imagine Cup idei országos döntője 2015. április 21-én zajlott Budapesten, melyre a legjobb hat csapat kerülhetett be. Ők versenyezhettek egymással azért, hogy továbbjussanak és közelebb kerüljenek a végső, nemzetközi megmérettetéshez, melyre júliusban az Egyesült Államokban kerül sor. A fiataloknak a válllalkozókból és média személyiségekből álló zsűri előtt kellett előadniuk egy prezentációt az ötletükről, angolul, melyet a Skool és KódGarázs csapatának nem hivatalos, ám profi módon elkészített előadása nyitott.

A csapat négy tagja közül hárman, Jázmin, Bogi és Sára, nálunk ismerkedtek meg először a programozás alapjaival tavaly nyáron. A lányok aztán a kéthetes nyári táborunkban mélyítették tudásukat, és a tehetségmenedzsment programunkon belül, az FLL ősszel megrendezésre kerülő robotika versenyén kovácsolódtak össze. Innen egyenes út vezetett a következő megmérettetéshez, a Microsoft Imagine Cup idei fordulójához.

Mivel ők 13-14 évesek, a hivatalos versenyszabályzat szerint nem indulhattak az éles megmérettetésen, azonban a Microsoft biztosította számukra, hogy versenyen kívül prezentálhassák ötletüket, mely a robotika versenyen már előkészített, tanulást segítő driver és szoftver írótablet kombinációja volt. A több hónap során komoly felkészítést, üzleti mentorálást kaptak ötletük megvalósításához és továbbfejlesztéséhez, és sokat tanulhattak magukról és egymásról is. A lányok szerint nincs megállás, tovább szeretnék fejleszteni ötletüket, és még mélyebben akarják beleásni magukat a technológia világába.

 

A felkészülés során a legfontosabb, tematikus egységek a következőek voltak

  • programozási ismeretek,
  • soft-skill-ek (csapat-orientáció, a kommunikáció készség, a szervezőképesség, a flexibilitás, mobilitás, emocionális intelligencia, motiválhatóság, asszertivitás, kreativitás, analitikus és logikus gondolkodás),
  • termék pszichológia,
  • csapatfejlesztés,
  • termékfejlesztés és menedzsment.

 

Az írótabletről

Egy olyan számítógépes program ötlete, amely segít a középsulisoknak éppen ahhoz az anyaghoz jutni a 4 évből, amire szükségük van. Könnyű és átlátható információmegszerzést segít a tananyagokban. Egy plusz funkciója, hogy szabadabb formájú, és többfelhasználós kollaborációra is ad helyet. A tanulók akár tanulócsoportokba is verbuválódhatnak vagy csatlakozhatnak, ha egy hálózatra van kapcsolva a program. A hardware egy írótáblet (írótábla és tablet házasításából találtuk ki) és benne a szoftver. A teszt darabok középiskolás könyvtárakban lennének elhelyezve, ahol bárki tanulhatna velük, és a felhasználók saját jegyzeteikkel, skicceivel, stb. legyen az kézzel írt vagy gépelt, tudnák manuálisan bővíteni a tudás-tananyagállományt, hogy egymás részére még nagyobb segítséggel legyenek. A Microsoft Office programcsomagba is beletartozhatna ez a direkt középiskolásokat megcélzó számítógépes program. Az írótáblet nélkül is működhetne, akkor viszont egy hálózatra csatolva, amit bejelentkezéssel a felhasználók elérnének.

A projekt során többféle módszertani paradigma szerint került sor az ismeret közvetítésre, így projektmunka, kooperatív-kollaboratív munka, és otthoni feladatok is szerepet kaptak.

A sikeres technológiai innovációhoz kapcsolódó intraperszonális készségek fejlesztését Lipecz Ádám, a Codie alapítója, start-up vállalkozó vállalta. Elmesélte a fiataloknak, hogy hogyan lesz az ötletből termék, hogyan kell bemutatni idegeneknek egy terméket úgy, hogy a projekt lelkes támogatói váljanak belőlük.

Felemelő volt azt látni, hogy mennyi tehetséges fiatal van az országban, akik hisznek abban, hogy generációjuk ötleteivel megváltoztatható a jövő. Gratulálunk Sárának, Boginak, Jázminnak és Kristófnak a teljesítményükért, és reméljük, hogy a Skool tehetségmenedzsment programjában egyre több lelkes programozó lányt köszönthetünk majd!

Küldetésünk, hogy tevékenységünkkel pozitív társadalmi hatást indítsunk el országunkban, elősegítve a nemek közötti egyensúly megteremtését a szektorban, s programjainkkal szeretnénk hozzájárulni a magyar informatikai cégek társadalmi felelősségvállalási programjainak szélesítéséhez is.

IMG_6038

A projekt során készült fotók itt találhatóak:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.477313699139077.1073741879.155019331368517&type=3&ref=notif&notif_t=like

 

Visszajelzés a lányoktól

„Nagyon tetszett a felkészülés, mert megtanultam csaptban dolgozni és együttműködni másokkal. Azért is jó, volt mert sok új, érdekes dolgot tapasztaltam a versenyen és a felkészítő foglalkozásokon. Nagyon jó élmény volt ezzel a csapattal együtt dolgozni és remélem máskor is indulunk ezen a versenyen vagy egy hasonlón. Örültem, hogy sok új barátot szereztem.” – Jázmin

 

“Hallottam a nyári tech táborról amit a Skool szervezett, amire jelentkeztem is. Ott hallottam először a Scratch-ről és és weblapot is ott terveztem először. Robotikával is foglalkoztunk, ami nagyon érdekes volt és én addig nem is találkoztam robot programozó felületekkel. Menő tech cégek alkalmazottjai tartottak nekünk előadásokat és egy-kettőt volt szerencsénk meglátogatni. Később a Skool nyújtotta lehetőséget megragadva elmentem az FLL robotika versenyre egy nagyon klassz lányokból álló csapattal. Én nagyon szeretem és ezáltal sok-sok nagyszerű embert és cégeket ismertem meg. Mostmár erősen gondolkozom azon, hogy informatikai pályán helyezkedjek el a Skoolnak köszönhetően.” – Bogi

 

A programon részt vett mentorok mondták

„Szuper! Az egy négyzetméterre jutó cukiság itt volt a legnagyobb a városban.” – Ádám

 

 

 

palyazati logok