Élet a Skool után – Beszámoló az FLL robotika versenyről, melyen a Skool testvérprojektje, a KódGarázs szervezésében indultak csapataink

2015. 12. 16.

Elgondolkodtatok már azon, hogy mi történik az étteremben kapott egyszer használatos szívószálakkal? De várjatok, hogyan is jön össze a szívószál a robotikával és a FIRST LEGO League-gel?

A 9 éves Milo Cress elgondolkodott rajta, amikor észrevette, hogy minden egyes italhoz új szívószálat kapott, akár kérte, akár nem. Milo elhatározta, hogy alaposabban utánajár a dolognak. Kutatásaiból kiderült, hogy az Egyesült Államokban naponta 500 millió szívószálat használnak. Ez naponta összesen 9300 nagy busznyi szívószálat jelent, ami Milo számára óriási mennyiségű felesleges hulladéknak tűnt. Arra gondolt, hogy az éttermeknek fel kellene hagyniuk azzal a gyakorlattal, hogy minden vendég italához automatikusan szívószálat. Szeretne mindenkit arra biztatni, hogy gondolja át, kér-e szívószálat az italához, és ha igen, az újra felhasználható vagy biológiailag lebomló változatot válassza inkább.

A Skool testvérprojektje, a KódGarázs szervezésében idén is részt vettünk a FIRST LEGO League (FLL) 10 és 16 év közötti diákoknak szóló nemzetközi robotversenyén. A versenyre ezúttal 2 nagyon lelkes fiú-lány vegyes csapattal, a KódGarázzsal és ElektroMaffiával indultunk neki, hogy Milo tanácsadói legyünk.

IMG_9026k

Az FLL idei versenyének témája ugyanis a  „Trash Trek” kihívás volt, azaz a Milo által azonosított problémára, a hulladékkezelésre és környezetünk védelmére készültünk termékötleteinkkel, újító megoldási javaslatainkkal és a Legoból megépített robotunkkal.

A “Trash Trek” küldetései a robotpályán azt jelképezték, hogy mi történik azokkal a dolgokkal, amelyekről úgy gondoljuk, már nem tudjuk semmire sem használni őket vagy már nem elég jók. Az újrafeldolgozás nagyszerű dolog, de ez csak egy kis szeletkéje a hulladékkezelés egészének. A központi kérdés az volt, hogy el tudjuk-e érni majd valamikor, hogy egyáltalán ne termeljünk hulladékot magunk körül. Ezen gondolkodtunk folyamatosan, miközben a robotverseny küldetéseit programoztuk – olyanokat mint a „Metángáz”, ami a szeméttelepek fenntartását szimbolizálta, amik metánt termelnek, és azt energiává lehet alakítani, vagy a „Komposztálás”, amikor a már használt konyhai szerves anyagoknak nem kell a szemétben végezniük, mert humuszanyagokat készíthetünk belőlük a kertészetekben és a mezőgazdaságban.

3 hónapon keresztül, minden héten pénteken napi 5 órában készültünk, programoztunk, teszteltük, szétszedtük, összeraktuk, majd megint szétszedtük robotjainkat.

IMG_9116k

Végül elérkezett a regionális versenyforduló napja, november 21-e, ahol 12 csapat képviseltette magát a debreceni Agóra Tudományos és Élményközpontban.

Kódgarázs csapatunk „A szelektív hulladék elszállító rendszer” ötletét mutatta be, mely alapja egy olyan gép, ami a különböző fajtájú szemétből alapanyag egységeket gyárt további felhasználáshoz.

ElektroMaffia csapatunk pedig a ma Magyarországon mintegy 3 millió okostelefonnal járó kiegészítő alkatrészek, mint halmozódó elektromos szemét problémájára prezentálta „Techpoint” ötletét. A gyorsan elromló, de nem felesleges füllhallgatókra, telefontokokra, kisebb kiegészítőkre vezetné be a HEGy Adót (Hibás Elektronika Gyártása), majd azokat az utcákon elhelyezett, napelem által működtetett automatákban gyűjtené be és szállítaná el az újrahasznosító egységekhez.

IMG_9120k

Mindkét csapat remekül szerepelt a versenyben. ElektroMaffia csapatunk elnyerte Csapatmunka Kategóriában a 2., míg Robot Dizájban a 4. helyet. Ők összesítettben erős középmezőnyben, az 5. helyen végeztek, ami fantasztikus teljesítmény. Kódgarázs csapatunk pedig a 10. helyen végzett, legfiatalabb résztvevőként, csupán 10 évesekként ebben a rendkívül erős mezőnyben.

„Az FLL-en folyamatosan problémákat győzünk le a felkészülés utolsó pillanatáig és még a verseny napján is, miközben hihetetlen módon inspirálódtunk és tanultunk jó mérnöki megoldásokról és játékstratégiai tervezésről. A tavalyi szezonhoz képest hatalmas fejlődésen mentek keresztül a visszatérő csapatok programozásban és termékötlet dizájban is.”– mesélte Sóti Anett, aki a két csapatot menedzselte.

IMG_9056k

A hosszú hetek kimerítő de ugyanakkor lelkesítő munkája nem valósulhatott volna meg Sóti Anett, a projekt menedzsere valamint Novothny Ákos és Bükkfejes András robotprogramozók nélkül, akik trénelték a csapatokat.

A felkészülésben és a megvalósításban az EPAM Systems támogatott minket, és biztosított megfelelő helyszínt a robotok építésére, és a gyerekek mentorálására.

“Az EPAM Systems szívügyeként kezeli a kreatív elmék ösztönzését. Hiszünk benne -sőt, ez a verseny is csak tovább erősítette bennünk-, hogy a gyermeki észjárás egészen sajátos megoldásokat képes generálni. Az EPAM e-Kids Program keretein belül minden olyan kezdeményezést szívesen támogatunk, amely elindítja a kicsiket az objektumorientált gondolkodásmód kialakulásának útján. Ezért volt számunkra is fontos, hogy kollégáink szakértelmével és lelkesedésével, valamit irodánk nyújtotta technikai felszereltséggel a Skool és a KódGarázs programok mellé álljunk. Nagyon büszkék vagyunk a versenyző csapatokra és az elért eredményekre egyaránt.”– mondta el nekünk Bozsó Attila, az EPAM Közép- és Kelet-Európa régiójának vezetője.

Ha nem is használtok szívószálat, akkor is minden nap termeltek hulladékot, csak esetleg másképp hívjátok, például kacatnak, szemétnek vagy kommunális hulladéknak. Nektek milyen  újító szellemű megoldásotok vagy tanácsotok lenne Milo számára hogy kevesebb szemetet termeljünk magunk körül nap mint nap?