Kreativitás és programozás – avagy Scratch Konferencia 2017, ahogy mi láttuk

2017. 09. 06.

Miért fontos a kreativitás és az igazi érdeklődés a tanulás és a tanítás során? Mi a legfontosabb a Scratch-ben Mitch Resnick, a Scratch szülőatyja szerint?

Augusztus 24-25-én Budapesten került megrendezésre a nemzetközi Scratch Konferencia az EPAM Hungary szervezésében. Mi több, a Skool és a KódKlub projekthez kötődő előadásokkal részt is vettünk a konferencián. Összegyűjtöttük a két, hihetetlenül inspiráló nap számunkra legérdekesebb mozzanatait és legfontosabb üzeneteit.

sratch konf_Fotor

 

A Scratch sokkal több egy programozást oktató eszköznél

Mitch Resnick a legnagyobb név a Scratch világában. Rendkívül közvetlen, nem viharzik el a megnyitó beszéd után, végig ott van a konferencián és bármikor oda lehet menni hozzá pár scratch-es kérdéssel. Mitch amúgy oktatáskutatás professzor a neves Massachusetts Institute of Technology-n (MIT), ahol azt kutatja, hogyan segíthető a fiatalok kreativitásának kibontakoztatása.

A Scratch használatával a fiatalok nem csak programozást tanulnak, hanem önkifejezést is – hangsúlyozza előadásában is. A gyerekek által alkotott játékok sokszor azt mutatják meg, hogyan látják ők a világot és saját helyüket ebben a világban. A játékokkal, történetekkel gyakran egy-egy számukra fontos problémát dolgoznak fel és ezzel kifejezőkészségük, gondolkodásuk is fejlődik.

mitch resnick

Mitch egy dél-afrikai lány játékát hozza példának, amely az előítéletesség és a diszkrimináció problémáját dolgozza fel. De nem kell ennyire messzire mennünk példáért: Scratch Meccs versenyünkön a Veluje csapat az internetes zaklatásról készített játékot, a Fehér Hollók csapat játékában pedig hétköznapi jócselekedetekkel tudtuk visszaszorítani a Pandora szelencéjéből kiszabadult gonosz szellemeket. Skool foglalkozásainkon hétről hétre megtapasztaljuk azt, hogy a foglalkozás végére 15 lány gépén 15 különböző, izgalmas és összetett játék születik. Mind a lányok saját fantáziavilágát és érdeklődését tükrözi.

 

Kreativitás és érdeklődés – a hatékony tanulás alapjai

Genevieve Smith-Nunes hatalmas sci-fi,  LED fény és balett rajongó. Saját megfogalmazása szerint autodidakta kocka. Oktat és nagyszabású, technológiával kevert táncelőadásokat szervez. Célja, hogy a számítástechnika szeretetére sarkallja az embereket. Hihetetlen energiával és lelkesedéssel magyaráz arról, hogyan tanít ő. Első számú elve, hogy a hatékony tanuláshoz és tanításhoz igazán mély, szenvedélyes érdeklődés kell. Nemcsak a diák részéről, hanem a tanár részéről is. Az érdeklődés lesz az, ami aztán elő tudja hozni a kreativitást, diákból és oktatóból egyaránt. Szerinte a kreativitás a lényeg, a kódok pedig eszközök.

genevieve

 

De mi van akkor, amikor a kreativitást előhozni nem annyira egyszerű?

Visszaköszönő üzenet volt a konferencián, hogy a kreativitás mennyire kulcsfontosságú. Csak teret kell neki adni, és már elő is tör a gyerekekből, gondolhatjuk néha. Ez azonban nem feltétlenül van mindig így.

 

Hogy lesz 6 dinnyéből gyümölcsös kosár?

Ha hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozik az ember, akkor egyáltalán nem magától értetődő, hogy a diák tudja is használni kreativitását. Vezető oktatóink, Kollányi Fruzsi és Mekis Péter hátrányos helyzetű gyerekek oktatásával és KódKlub projektünkkel kapcsolatban szerzett tapasztalataikról meséltek.

“Van olyan, hogy amikor azt kéred a gyerekektől, hogy rajzoljanak le egy gyümölcsöt. Majd megdicséred az egyik gyerek rajzát, hogy “nahát, milyen szép dinnyét rajzoltál”. Majd mindegyik gyerek dinnyét rajzol.”

Ahhoz, hogy a kreativitást a gyerekek megélhessék, fantáziájukat használják, nagyon fontos, hogy pozitív visszacsatolásokkal támogassuk önbizalmukat, önértékelésüket, jó közösség és környezet teremtésével pedig igyekezzünk fenntartani az amúgy hullámzó motivációjukat. Egyik sem egyszerű feladat, de alapvető fontosságú ahhoz, hogy végül a dinnyék mellett más gyümölcsök is kerüljenek a gyümölcsös kosárba. Fruzsi és Peti pedig lelkesen és elhivatottan mesél tapasztalatáról.

 

Skool sztorik, avagy 3 év története 4 lány szemszögéből

Csütörtök reggel 4 Skoolos lánnyal ülünk egy asztalnál, hogy ők meséljenek arról, hogyan került az életükbe a programozás, mit jelentettek nekik a Skoolos programok és milyen álmaik vannak ezen a területen.

fotor_WP_20170825_10_39_40_Pro_LI_Fotor

 

Bugir Zsófi legelső Skoolos foglalkozásunkon vett részt és bár még csak most kezdi második évét gazdaságinformatika szakon, nyáron már a Prezinél volt öt hetes gyakorlaton. Zsófi hatalmas mosollyal mesél arról, hogy van egy világmegváltó terve, és hogy szerinte mennyi lehetőséget rejt a technológia világa. “Lenyűgöző, hogy mennyire ki lehet élni a kreativitást a programozásban” – állítja csillogó szemekkel.

Südi Bea szintén egyike legelső diákjainknak, most megy mérnökinformatika szakra a BME-re. Így most elsődleges célja, hogy túlélje az első évet. Bea már gyerekként is informatikával akart foglalkozni, ezért számára a legfontosabb, hogy a Skoolban megismert hasonló érdeklődésű embereket és egyben egy klassz közösségre lelt. “Bekerültem egy olyan közegbe, ami azóta körülöttem van” – mondja Bea.

Balásy Bori és Badics Eszter a Scratch-nek köszönhetően lettek barátnők. Egy csapatban indultak második Scratch Meccs játékfejlesztő versenyünkön. Gimnazisták, és mindketten tech irányban szeretnének továbbmenni. Bori számára különösen fontos a Scratch közösségi oldala, ő indította el itthon a magyarországi scratchereket összehozó studiót. Eszter pedig részt vett a programozó kislány kalandjait bemutató Skool Story játék kitalálásában és fejlesztésében, ami a Geometry Globallal közös, a sztereotípiák leküzdését célzó kampányunk játéka volt (ebből amúgy egyperces kisfilm is készült – a szerk.).

4 lány, 4 különböző személyiség, életkor és tapasztalat, és 1 közös érdeklődés, a programozás, amit Zsófi mindenkinek ajánl.

“Legyél bármennyire kreatív, bármennyire reál vagy humán irányos, szerintem abszolút meg lehet találni azt a vonalat, ami a Te történeted lehet.”

“Azért fontos, hogyha szorgalmas vagy és elhivatott. És nem hagyod az első nehézségek után abba.” – teszi hozzá bölcsen Bea. Pont, mint ahogy mi is valljuk: érdeklődéssel és kitartással bárki meg tud tanulni programozni. “Ha megvannak azok a példaképek és mentorok, akikre fel lehet nézni, akkor zseniket lehet kihozni az emberkékből.”  – hangzik el a tökéletes zárszó Zsófitól.

 


 

Érdekelnek a Skoolos lányok történetei? Szívesen megosztanád a sajátodat?

Olvasd el Názer Lili, Klement Dea, Südi Bea és Bugir Zsófi történetét!

Ha szívesen elmesélnéd a sajátodat – várjuk szeretettel jelentkezésed!

Itt megnézhetitek Mitch Resnick előadását a Scratch Konferencián (1.05.00-tól)

Itt megnézhetitek Genevieve Smith-Nunes előadását a Scratch Konferencia második napján (26.30-tól)

 


 

Ezeken kívül még  a következő előadások hangzottak el programjainkhoz kapcsolódóan:

  • Mekis Péter vezető oktatónk bemutatta, hogyan készíthetünk interaktív történeteket 8-9 éves gyerekeknek.
  • Kozma Béla oktatónk és önkéntes mentorunk a Scratch és Skool (KódKlub, Kódgarázs) szinergiáiról beszélt.
  • Viszus Virág, aki 2. Scratch Meccs első helyezettje, a Palacsinták csapat képviseletében és Fáy Eszter a verseny koordinátora a virtuális szabadulószoba készítés legnehezebb fogásait mutatta be.
  • Guzsaly Péter a Skool Klubokról mesélt.
  • Mekis Péter azt mutatta meg, hogyan használhatjuk a Scratch-et Minecraft világok programozására.
  • Váradi Gyula, KódKlub oktató a Scratch és a robotika alapjairól tartott előadást.
  • Kollányi Fruzsi, vezető oktatónk AppInventor foglalkozást tartott kicsiknek és nagyoknak.
  • Pluhár Zsuzsa, – a Scratch Meccs verseny szervezésében szakmai partnerünk – ELTE T@T Lab képviseletében a versenyszervezés tapasztalatait osztotta meg.