06 70 451 7867
hello@skool.org.hu

Izlandon jártunk tanulmányúton

 

Scratch er Æðislegt!” – vagyis: “Scratch is fun!” tanultuk meg izlandi barátainktól első izlandi mondatunkat, akkor amikor mi még a szigetország közelében sem jártunk. Hogy mi mindenben volt részünk, amikor kint jártunk és mi a legfontosabb tanulsága a tapasztalatcserének? Olvassátok el beszámolónkat!

 

Mielőtt mi utaztunk volna, izlandi barátaink: Eyþór, Vala és Gudrun látogatott el hozzánk Budapestre. Ők két szervezet: a fiatalok programozói oktatásával foglalkozó non-profit Kóder és Izland legjelentősebb informatikai képzést biztosító szakiskolája, a Tækniskólin részéről vettek részt a tapasztalatcserében.  Ittjártukkor nemcsak sokat beszélgettünk arról, hogy hogyan is működünk mi, milyen egy foglalkozás nálunk és kik vesznek részt egy-egy programunkon, mint szervezők, mentorok, és oktatók, hanem meg is mutattuk nekik élőben. Eyþór, Vala és Gudrun részt vett 2018. első Skool foglalkozásán, amelyet egyik legrégebbi partnerünknél, az EPAM Hungary-nél szerveztünk. Így nemcsak mi, hanem a lányok és a mentorok is megtanulták, hogy Scratch er Æðislegt!” 🙂

 

Partnereink budapesti látogatását követően pedig mi utaztunk Izlandra, hogy megnézzük milyen foglalkozásokat tart a Kóder, tapasztalatot cseréljünk és inspirációt gyűjtsünk.

 

02.01. Csütörtök – Welcome to Iceland!

 

Érkezés Izlandra, hóval borított táj, és épp csak derengő fény délután 3 óra környékén. Eyþór és Vala kedvesen fogadott minket, megnéztük a Kóder közösségi irodában található főhadiszállását és sok mindent megtudtuk a Kóder működéséről, céljairól, programjairól. Csakúgy, mint mi, a Kóder is azért dolgozik, hogy növeljék a nők érdeklődését és bevonását a technológiai szektorba. Emellett azonban a Kódernek az is célja, hogy általánosan csökkentsék a belépési küszöböt erre a területre, és jó minőségű programozói oktatást tegyenek elérhetővé minden fiatal számára Izlandon. Ennek érdekében országszerte sok könyvtárral működnek együtt, ahol a fiatalok számára különböző tech foglalkozásokat szerveznek. Ebből párat mi is megnéztünk a következő napokban.

 

02.02. Péntek – Zokni és sapka a suliban

 

A napot a Hólabrekkuskóli nevű általános iskolában indítottuk, ahol a tech oktatás szempontjából jelentéktelen, hangulatában viszont nagyon is fontos észrevétel ragadott meg minket először: a gyerekek többsége zokniban és sapkába öltözve rohangál a suliban. 🙂 Ennél a felfedezésnél aztán gyorsan tovább jutottunk: megnéztük, hogyan ismerkednek a programozással a 10-11 éves gyerekeknek a suliban a Kóder Scratch óráin. Izlandon a programozás oktatás ugyanis nem része a tananyagnak, ez az iskola pedig a Kóderrel együttműködve  próbálja mégis bevinni az órákra a programozás oktatást.

 

Találkoztunk Anna Maria-val is, az iskola “zseni klub” programjának elindítójával. A klub a gyakorlatban úgy működik, hogy első körben egy válogatott gyerek csoporttal foglalkozik Anna Maria: különböző eszközök (alkalmazások vagy például a bee-bot robot méhecske) használatával, sokszor projekt alapon tart plusz foglalkozásokat ezeknek a gyerekeknek, akik aztán a megszerzett tudást és élményeket tovább adják társainknak, így végső soron minden gyerek részese a programnak. Érdekes, hogy ez a megoldás nem ütközik ellenállásba és a gyerekek közötti tudásátadás kifejezetten hatékonynak bizonyul, a tanárok is sokat tanulnak abból, hogy látják, a gyerekek hogyan adják át a tudást egymásnak és fokozatosan ők is bátorságot nyernek, hogy használják ezeket az eszközöket.

 

02.03. Szombat – Intelligens kapus, 3D nyomtatott szív és számítógép szerelés

A szombat nagy részét Izland legnagyobb tech kiállításán, a UTMessanon töltöttük, ami egy hatalmas, kisgyerekes családoktól nyüzsgő karrier / tech kiállítássá alakult az előző napi csendesebb előadásokkal teli programhoz képest. A Kóder mellett számos cég, könyvtár és egyetem mutatta be interaktív standjain, hogy milyen izgalmas dolgokat csinálnak a technológia segítségével és milyen lehetőségek vannak ezen a területen. Így beszélgettünk például egy orvostanhallgató lánnyal, aki 3D nyomtatással készült modelleket mutatott nekünk, elmesélve például, hogy a különböző felvételek alapján a beteg szívéről nyomtatott modellnek köszönhetően sikerült észrevenni egy korábban nem látható rendellenességet, így életmentő műtétet tudtak végrehajtani rajta. Láttunk olyan szenzorokkal felszerelt robotkapust is, aki 100%-os pontosággal vetődve minden tizenegyest kivédett. Nem utolsó sorban pedig találkoztunk egy olyan egyetemi diáklányok által létrehozott szervezettel, ami az IT szakok lányok körében való népszerűsítéséért tevékenykedik, tanácsot ad és beszélgetéseket szervez. Ez alkalommal épp számítógép házakat szereltek apró darabokra kislányok segítségével.

 

02.05. Hétfő – Forradalom a könyvtárakban

Izlandon – sok északi országhoz hasonlóan – a könyvtárak forradalma zajlik. A klasszikus, csendes, olvasásra berendezett könyvtárakat jól ismerjük, most pedig láttunk két átalakulóban lévő könyvtárat, amelyeknek célja, hogy az innovatív kísérletezésnek helyet biztosító és a technológia eszközeit széleskörben elérhetővé tevő közösségi terekké váljanak. Ezzel a céllal működik együtt Izland-szerte sok könyvtár a Kóderrel: különböző tematikájú kódoló foglalkozásokat szerveznek gyerekek számára a könyvtár munkatársaival együttműködve. Hosszabb távon pedig céljuk, hogy a könyvtárak önállóan vezessék ezeket a programokat.

 

Peer-learning fontossága

Az egyik legfontosabb tanulság az Izlandon tapasztaltakból a peer-to-peer learning tudatos és hangsúlyos alkalmazása. Az iskolai “zseni csoport” gyakorlata mellett sok helyen visszaköszönt ez: A Kóder foglalkozásain arra bátorítják a gyerekeket, hogy először egymástól kérjenek segítséget, ha pedig a többieknél korábban készen vannak, akkor nézzenek körbe, hogy kinek van szüksége segítségre. A mentorok inkább támogató “idősebb testvér” szerepben vannak ott. A Tækniskólin-ban megismert IT tanárok is hangsúlyozták a kisebb-nagyobb csoportokban készülő projekteken keresztüli tanulás fontos szerepét. A UTMessanon megismert Sisters nevű szervezet is remek példa egy, kortársaiknak támogatást és információt nyujtó diákszervezetre.

 

Mindez pedig tökéletesen egybevág azzal a nem titkolt törekvésünkkel, hogy szeretnénk minél több olyan programot szervezni a Skool-lányok számára, ahol egymás tapasztalatai révén is inspirálódhatnak, fejlődhetnek a lányok. Így igyekszünk előmozdítani egy támogató és inspiráló Skool közösség létrejöttét, mert mi is hiszünk közösség erejében!

 

Köszönjük az EGT és Norvég Alap támogatását!

A tanulmányút a “Fiatal nők oktatása a technológia világában – Magyar-izlandi együttműködés” című projekt keretében, az EGT és Norvég Alapok támogatásával valósult meg.

Fotók